خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / نگرش و مهارت مادری / پرونده تربيتي / بازی آرایش، آرایش­بازی

بازی آرایش، آرایش­بازی

 

کودکان مقلدان خوبی هستند. آنها گاهی چنان مو به مو رفتارهای دیگران را تقلید می­کنند که موجب تعجب بزرگترها می­شوند. از سوی دیگر حس زیبایی­دوستی، حسی است که در نهاد همه انسان­ها قرار گرفته است و علاقه­مند شدن به زیبایی­ها، یک کشش درونی انسانی است. بدین ترتیب اگر روزی دختر بچه ۵ ساله شما از شما خواست که «مامان! از اونا به چشم منم بزن!» یا «بابا! برای منم رژ بخر!» ، این رفتار را کاملا طبیعی بدانید و هیچ برداشت منفی­ای از آن نداشته باشید. این رفتار و خواسته­ کودکان، خصوصا دختربچه­ها، امری عادی و طبیعی است و تنها لازم است با واکنشی صحیح و متناسب، مدیریت شود تا گذار از این دوره به درستی صورت گیرد و کودک در آن متوقف نشود یا خدای نکرده تاثیرات برخورد نادرست با این خواست طبیعی، در آینده کودک اثر سوء به جای نگذارد.

پیشگیری بهتر از درمان!

به عنوان اولین گام، سعی کنید محیط پیرامون کودک چندان محرک میل به آرایش نباشد. دقت کنید وسایل آرایش مختلف و رنگارنگ جلوی دید و در دسترس دختربچه شما نباشد تا ناخودآگاه جذب این همه تنوع و گوناگونی نگردد. آراستگی مادر در محیط خانه، امری لازم است، اما مادر می­تواند این آراستگی را از طریق تمیزی و پیراستگی، پوشش مرتب، موهای حالت داده شده و آرایشی ملیح به دست آورد و از آرایش زیاد و غلیظ خودداری کند. یکی از ریشه­ های علاقه­مندی کودکان به آرایش، جالب بودن فرایند آرایش کردن برای آنهاست. این فرایند برای بعضی بچه­ها، عملیاتی شبیه به نقاشی کردن یا یک بازی­ جذاب جلوه می­کند. بنابراین یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری، آن است که کودکان مراحل انجام آرایش را نبینند و تنها با نتیجه آن که صورت آرایش شده است، مواجه شوند.

گزینه­های روی میز

اگر دختر خردسال شما تمایل به آرایش پیدا کرده است، می­توانید با گفتن جملاتی همچون «این وسیله­ها برای ماماناست، برای  بچه­ها نیست»، «صورت زیبای شما نیازی به این چیزا نداره»، «این مواد برای پوست لطیف شما مضره» و مواردی از این دست، سعی در منصرف کردن او از خواسته­اش داشته باشید. مراقب باشید که این جملات را به صورتی کاملا معمولی و بدون حساسیت ویژه بگویید تا زمینه حساس شدن کودک را فراهم نکند. همچنین می­توانید جایگزین­های مشابهی را به او پیشنهاد کنید تا پاسخگوی میلش به آرایش کردن باشد. مثلا برایش رنگ گریم کودکان بخرید و صورتش را به شکل­های فانتزی طراحی کنید و به خود او هم اجازه دهید طرح­هایی که دلش می­خواهد را با این رنگ­ها، روی صورتش پیاده کند. یا می­توانید در قالب آرایشگربازی به او اجازه دهید صورت شما یا عروسکش را آرایش کند. لاک­های کودکانه رنگارنگ، کرم ضدآفتاب یا مرطوب­کننده کودکان، چرب­کننده­های بدون رنگ لب، وسایلی هستند که می­توانید برای دختر خردسال­تان بخرید تا میل او به زیبایی و رنگارنگی و یا انجام عملیات و فرایند آرایش، پاسخ داده شود.

با اجازه بزرگترها !

درصورتی­که او همچنان مصر بود و ابراز تمایل به آرایش کردن داشت، می­توانید این اجازه را به او بدهید. باز هم خیلی عادی و معمولی برخورد کنید، گویی اجازه استفاده از برس خودتان را به او داده­اید. برای این کار بخشی از لوازم آرایش خود را درجایی دردسترس، مثلا میز اتاق، قرار دهید و به فرزندتان بگویید اگر مایل بود می­تواند از این وسایل استفاده کند. توجه داشته باشید که این وسایل متعلق به شما هستند و شما لوازم آرایش اختصاصی برای کودکتان نمی­خرید. ابزارهایی که در دسترس کودک قرار می­دهید، نباید پرتعداد و متنوع باشند و تنها چند قلم وسیله اصلی کافی است. رفتار شما باید به گونه­ای باشد که دختربچه شما، بدون ترس و پنهانکاری از این ابزار استفاده کند و این احساس در او نباشد که دارد عملیات ویژه­ای را انجام می­دهد. شما می­توانید بسته به روحیه فرزندتان و شرایط خانوادگی­تان، قوانین مشخصی را برای آرایش کودکتان در ذهن داشته باشید. تا جای ممکن سعی کنید این قوانین را اعمال کنید، نه اعلام، تا زمینه مقاومت و حساسیت کودک فراهم نشود. هرچند احتمالا در مواردی مجبور به اعلام آنها خواهید شد. این قوانین می­تواند شامل مکان و زمان استفاده از لوازم آرایش باشد. برای مثال فقط در خانه، یا فقط در حضور زنان و مهمانی­های زنانه، یا در مواقعی که نامحرمی حضور ندارد و … .

زشت و زیبا

وقتی کودک­تان در خانه آرایش می­کند، تا جای ممکن بی­تفاوت باشید و واکنش خاصی به او نشان ندهید. البته احتمالا او از شما درمورد زیبا شدنش سوال خواهد پرسید. شما نباید وانمود کنید که او زشت شده است، او خود را در آن قالب زیبا می­بیند، پس یا گمان می­کند که شما زیبایی را تشخیص نمی­دهید، یا به شما بی­اعتماد می­شود و احساس می­کند که به او دروغ می­گویید. البته از آن طرف، قرار نیست به او بگویید که بسیار زیبا و پرفروغ شده است؛ در پاسخ به سوال او بگویید « خودت قشنگی دختر گلم!»، «چشم­هایی که خدا به دختر ما داده، خیلی زیبا و جذابه»، «ما خود دخترمونو دوست داریم و از دیدن روی ماهش کیف می­کنیم» و … . در واکنش­هایتان به گونه­ای برخورد نکنید که قوه زیباپسندی و قابلیت­ زیبایی­آفرینی فرزندتان تخریب شود، او در آینده به این قوه نیاز دارد. دخترتان باید در عکس­العمل­های شما و در الگوی رفتاری که از مادرش اخذ می­کند، به مرور متوجه شود که اصل آرایش بد و ناپسند نیست بلکه آنچه از منظر عقل و شرع مذموم است، بی­جا و بی­موقع آرایش کردن است و این کار قاعده و قانون و جا و مکان خاص خود را دارد.

لطفا مرا ببینید!

در کنار مدیریت خود موضوع، لازم است ریشه­های این گرایش را نیز بررسی کنید. یکی از علل، می­تواند بیکاری کودک باشد. بچه­ای که وقت­های آزادش با بازی و فعالیت­های مناسب با گروه همسالش پر می­شود، فرصت چندانی برای توجه به این مشغولیت­های بزرگسالان ندارد. بیکاری و بی­برنامگی آفت تربیت فرزندان ماست. یکی دیگر از بسترهای ایجاد و تشدید چنین گرایشی، وجود الگوهای نامناسب است. کودکی که زیاد در موقعیت­های زنانه قرار می­گیرد و مکررا بزرگسالانی را می­بیند که در حال آرایش یا آرایش کرده هستند، بیشتر به این موضوع توجه نشان می­دهد. همچنین همسالان و هم­بازی­هایی که اهل آرایش باشند و یا در این زمینه بیش از اندازه گفتگو کنند، می­توانند زمینه­ساز گرایش دختربچه به آرایش باشند. جلب توجه و محبت از اطرافیان نیز، می­تواند در این زمینه موثر باشد. چنانچه به این نتیجه رسیدید که نیاز فرزند شما، از این جهت است، سعی کنید در سایر زمینه­ها و کارهای مثبت او، توجه بیشتری را به او بذل کنید. خصوصا توجه و مهربانی و تشویق پدران، از اهمیت بالایی برای دختران برخوردار است و لازم است که آنها از این جهت سیراب گردند. ضمنا شما می­توانید زمینه­هایی را برای جلب توجه فرزندتان فراهم کنید تا نیاز او به جذابیت ظاهری، به طریق درست­تری برآورده شود، برای مثال با تزیین و آراستگی موها، استفاده از گل­سرها و سنجاق سینه­ها و تزینات مختلف، پوشیدن لباس­های جذاب و زیبا و … .

در جستجوی زیبایی

مسیری که تربیت فرزندان طی می­کند، باید به گونه­ای باشد که در نوجوانی و بزرگسالی، به درک زیبایی­های معنوی و روحی نایل شوند. اگر زمینه برای شکوفایی فطرت فراهم باشد، فطرت زیبایی­طلب و خداجوی انسان، این مسیر را به درستی طی می­کند و در نظام ارزشی فرد، هر چیزی در جای خود قرار می­گیرد، نه بالاتر، نه پایین­تر. چه خوب است که با رسیدن به سن نوجوانی، فرزند شما دریابد که می­تواند سراغ زیبایی­های متعالی­تری برود و حتی با آنها مرکز توجه قرار گیرد. کتاب­خوانی، علم­آموزی، خیررسانی و فعالیت در امور خیریه، آفرینش­های هنری و … مثال­هایی از این زیبایی­های متعالی­تر هستند. در شکل­گیری این منظومه فکری، الگوی رفتاری پدر و مادر بسیار مهم است. چنانچه مادر نگرش درستی به زیبایی­های ظاهری از جمله آرایش داشته باشد و آن را به حد لازم و در موقعیت درست به کار ببرد، و در جای دیگر، علایق بالغانه خود به زیبایی­های معنوی و برتر را نیز نشان دهد، این الگو تاثیر خود را برنوجوان می­گذارد. همچنان­که اگر مادری بیش از اندازه تحت تاثیر زیبایی ظاهری، لباس فاخر و گرانقیمت و آرایش چشمگیر دیگران باشد، این امر به صورت یک ارزش در ذهن فرزندش جای می­گیرد و در نوجوانی خود را بروز می­دهد.

مطلب پیشنهادی

گوشی در دست بچه ها  / هر قلندر چهل مویابل

  «مامان! ببین همممه بچه­ها دارن با گوشی ماماناشون بازی می­کنن. الان فقط منم که …