خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / بازتاب مدار مادری / پویش سفره خویشاوندی

پویش سفره خویشاوندی

حق توست، توی‌ جیب‌ من. حکمت خدا را نمی‌دانم، هر چه‌ بوده خدا‌‌ خواسته که سهم من و تو را قاطی هم بریزد در یک حساب.

من و تو به هم بسته‌ایم. بستگانیم. اصلا یک تنیم، خویش همیم.

در این ایام بهار همدلی، از حال خویشاوندان‌مان خبر می‌گیریم.

اگر کسب و کار نان‌آور خانواده‌ای تعطیل شده بود، نمی‌گذاریم که رونق از سفره‌شان برود.

هم‌ جیب و هم‌سفره می‌شویم.

پویش #سفره_خویشاوندی چیست؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام‌علیکم

 

مجموعه “مادرانه” (مدار مادران انقلابی )، بعنوان تشکلی مردمی و برخواسته از گفتمان انقلاب اسلامی، در راستای احساس مسئولیت اجتماعی خود در قبال مشکلات معیشتی پیش آمده برای بخشی از مردم در این روزهای کرونایی، اراده‌ی خود را برای ورود به این مسأله و برداشتن باری از دوش این گروه از هم‌وطنان تجمیع کرد.

پس از بررسی‌ها و مشورت‌ها، مجموعه به سمت ایده‌هایی رفت تا بیشترین پوشش اجتماعی و اثر گذار‌ترین و پر‌برکت‌ترین ثمرات را به ارمغان بیاورد. هرچند که این مجموعه، در خیریه خود اقدام به جمع‌آوری کمک‌ها و تهیه بسته‌های ارزاق کرده است، اما به این نتیجه رسید که باید کار اصیل‌تری انجام دهد.

 

آنچه که قرآن و روایات به ما یاد‌ داده‌اند این است که در اموال ما حقی است برای نیازمندان که ما موظف به رساندن آن به‌دست صاحبش هستیم و در این حق اولویت با ارحام و نزدیکان ماست و اساساً وقتی فردی در ارحام و نزدیکانش کسی را دارد که بدلیل شرایطی نیازمند دستگیری شده است، باید ابتدا به او کمک کند و در وهله بعد، کمک رسانی‌اش شامل دیگران شود.

 

از طرفی شکل‌گیری و تقویت رابطه بین بستگان و خویشان علاوه بر کمک و همدلی در این روزهای کرونایی، میتواند بطورکلی محملی برای تحکیم و تقویت روابط بین ارحام گردد و فواید آن نه فقط در این روزها بلکه بعدها نیز بستر برکات متعددی در آن خانواده شود.

 

نکته قابل توجه دیگر آن است که بدلیل تعطیلی کسب و کارها، علاوه بر طبقه محروم جامعه که از قبل مخاطب خیریه‌ها و نهادهای حمایتی بوده اند، در برهه کنونی تعدادی از افراد آبرومند جامعه نیز نیازمند کمک شده اند که شناسایی آنها کار راحت و سهل ‌الوصولی برای نهادهای حمایتی بیرونی نیست. اما شناسایی این خانواده‌ها در هر واحد فامیلی، کاری شدنی‌تر و مطلوب‌تر است. به تعبیری همان‌طور که وزارت بهداشت به مردم می گوید که با درخانه ماندن هر واحد خانواده ، زنجیره انتقال بیماری قطع می‌شود، می‌توان گفت که با حمایت هر واحد خانوادگی بزرگ (خانواده گسترده) از اعضایی که دچار مشکل شده اند، افراد آسیب دیده از این شرایط در جامعه پوشش داده می‌شوند.

 

برای کمک به خویشان و بستگان باید به راه‌هایی فکر کرد که عزت و کرامت خانواده مورد نظر حفظ شود. بنابر این می‌توان در الگوهایی تامل کرد که این مؤلفه‌ی مورد تایید دین و اخلاق را تامین کند؛ مانند: واسطه قرار دادن معتمدین و بزرگان فامیل، راه‌اندازی و هدفمندسازی صندوق‌های قرض الحسنه خانوادگی، کمک به پیدا کردن مشتری برای خدمات و اجناس فرد مورد نظر، کمک فکری و فنی برای ادامه کسب‌و‌کار فرد در فضای مجازی، ارسال پول از طریق پرداخت‌های اینترنتی بدون اطلاع فرد و یا ارسال درب منزل بصورت ناشناس و… .

 

این روزهای سخت می‌گذرد، مانند همه روزهای سخت دیگری که ملت ما پشت سر گذاشته است. اما آنچه باقی خواهد ماند الگوهای اصیل و بی بدیل همدلی و کمک است که بصورت ماندگار ادامه خواهند یافت و در منزلگاه‌های بعدی نیز زمینه ساز حل مسائل و بهبود شرایط خواهند بود.

#سفره_خویشاوندی  #مواسات     #همه_خویشاوندان_من     #بر_سر_یک_سفره

#مدارمادران‌انقلابی  “مادرانه”

 

https://www.instagram.com/sofre_khishavandi

https://ble.im/madaremadary

درباره ی زهرا صمدی

مطلب پیشنهادی

مطالبه گری از کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در موضوع زنان و خانواده

مطالبه گری از کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در موضوع زنان و خانواده خواهشمند …