خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه

روی بال تابستان

 

فراغت بچه­ ها از مدرسه در فصل تابستان، اغلب موجبات شادی و سرور خودشان را فراهم می­کند، اما دغدغه جدیدی به دغدغه­های والدین اضافه می­کند. والدین تلاش می­کنند تا اوقات فراغت فرزندان­شان، به بطالت سپری نشود و بیکاری باعث سر رفتن ظرف حوصله­شان نگردد. و البته علاوه بر سرگرمی، بهره خوبی هم از این فرصت­های آزادشان ببرند و اندوخته­ نیکی داشته باشند. اما در بیشتر مواقع، این تلاش، منجر می­شود به ثبت­نام در انبوهی از کلاس­های هنری، ورزشی، علمی و … ، و بچه­ها مدام دارند بین کلاس­های مختلف جابجا می­شوند. با کمی تامل، می­توان راهکارهایی پیدا کرد که اوقات فراغت فرزندان هم مفید و مثمر ثمر سپری گردد، هم به دورانی برای کسب تجربه­های جدید و لذت­های مشترک خانوادگی تبدیل شود.

من کارم، من کارم!

حتما در بین آشنایان و خویشاوندان­تان افرادی از مشاغل مختلف وجود دارند. بسته به میل و علاقه فرزندتان و توانایی­های او، با یکی از این افراد هماهنگ کنید تا پذیرای فرزند شما در مغازه یا محل کارشان باشند و او را به عنوان شاگرد یا کارآموز یا کمک­دست خود بپذیرند. این شغل می­تواند نجاری، تاسیسات ساختمان، فروشندگی، آشپزی، خیاطی، برنامه­نویسی کامپیوتر، آرایشگری، نقاشی ساختمان و یا هر گزینه مناسب دیگری باشد. این کار نوعی فعالیت اقتصادی محسوب می­شود و احتمالا دستمزدی نیز برای فرزند شما به همراه دارد. او لذت کار و کسب درآمد و استقلال مالی و البته مدیریت مالی را درک خواهد کرد. علاوه بر این­ها، ساخته شدن و رشد شخصیت، رویارویی و درگیری با واقعیت­های زندگی اجتماعی، آشنایی با مشاغل گوناگون، یادگیری­ چند مهارت و حرفه، و بسیاری خیرات دیگر نیز دستاورد این فعالیت­ها خواهد بود. این سنت در فرهنگ پیشینیان ما وجود داشته اما امروزه با تحول سبک فرزندپروری و فرهنگ زندگی شهری، رواج کمتری دارد. دقت داشته باشید که برای این امر، فرد قابل اعتمادی را انتخاب کنید و البته خودتان هم نظارت غیرمستقیم و ضمنی روی نحوه کار آنها داشته باشید.

من مسئول گلم هستم

نگهداری از یک موجود زنده، تجربه بسیار جذاب و البته مفیدی برای بچه هاست. این موجود زنده می­تواند یک گیاه باشد یا یک حیوان خانگی. اگر در حیاط­ خانه باغچه دارید و یا در تراس­تان امکان قرار دادن گلدان­های نسبتا بزرگ را دارید، تجربه کاشتن و نگهداری از یک نهال درخت، یک بوته گل و یا سبزیجات را به فرزندتان هدیه دهید. خوردن سبزی­جاتی که دست­رنج خود بچه است یا هدیه دادن میوه­ها و گل­هایی که خود او به آنها آب داده، برایش لذتی عمیق به همراه دارد. بعضی از حیوانات خانگی حتی برای نگهداری در آپارتمان هم گزینه مناسبی هستند: کرم ابریشم، بلدرچین، جوجه مرغ و خروس، کبوتر، ماهی و … . فرایند نگهداری و پرورش یک موجود زنده، اعتماد به نفس و مسئولیت­پذیری بچه­ها را رشد می­دهد و آنها را با مفاهیمی همچون تولد، تولیدمثل، مرگ و … آشنا می­کند. به عنوان یک نکته حاشیه­ای مهم، از بیماری­های مشترک بین انسان­ و موجود زنده مدنظرتان آگاه باشید و مراقبت­های لازم را در این زمینه انجام دهید. و نکته بعدی اینکه، حتما خودتان بر روند نگهداری نظارت داشته باشید تا خدای نکرده آسیبی به آن موجود وارد نشود.

محله گل و بلبل

اگر در همسایه­ها یا فامیل بچه­هایی هم­سن و سال فرزند شما هستند، می­توانید آنها را تشویق و حمایت کنید تا فعالیت­های جمعی و مشترک داشته باشند. مثلا برای فامیل یا محله، نشریه هفتگی واقعی یا مجازی تولید کنند و اخبار و اتفاقات را در آن گزارش کنند و عکس­های جالب­شان را در آن منتشر کنند. می­توانید در هر دیدار و تجمع خانوادگی، نمایشگاه کوچکی از تولیدات هنری و کاردستی­های بچه­ها برپا کنید و حتی این تولیدات را به فروش برسانید. مثلا نمایشگاهی از وسایل کاربردی در خانه که با دورریختنی­ها تهیه شده­اند. حتی بچه­ها می­توانند با نظارت بزرگترها، کیک و شیرینی و غذا آماده کنند و به دیگران بفروشند. شاید این فعالیت­ها چندان در عرف ما معمول نباشد، اما اگر برای عملی شدنش تلاش شود، انرژی مثبت و نشاط زیادی به بچه­ها می­بخشد و رشد و غنای زیادی برای آنها به دنبال دارد.

آشتی با یار مهربان

همه همت­تان را به کار ببندید تا کتاب و کتاب­خوانی جایگاه خود را در زندگی فرزندتان پیدا و تثبیت کند. یکی از بهترین اقدامات در این راستا، عضویت بچه­ها در یک یا چند کتابخانه و مراجعه به آنها برای امانت گرفتن کتاب است. در برنامه­هایتان بازدید از مکان­های فرهنگی مرتبط با کتاب را بگنجانید: باغ کتاب، پاتوق­های کتاب، کافه کتاب­ها، فروشگاه­های بزرگ و جذاب کتاب و … . می­توانید در فعالیت­های جمعی که با بچه­های محله یا فامیل ترتیب می­دهید، امانت گرفتن کتاب­های یکدیگر، مسابقه کتابخوانی، طراحی نمایش براساس قصه یک کتاب داستان و … را نیز داشته باشید.

کلاس خونه ما !

از فرصت حضور فرزندان در خانه برای انتقال مهارت­هایتان به آنها استفاده کنید و همدلی ای را که نتیجه این اتفاق است، قدر بدانید. پدران می­توانند برخی کارهای تاسیساتی سبک خانه را همراه با پسران انجام دهند، برای رفتن به تعمیرگاه خودرو با هم همراه شوند، خرید خانه را با آنها انجام دهند و نکات و ظرایف آن را در عمل به آنها بیاموزند و … . مادران می­توانند دختران را دستیارشان در آشپزی و شیرینی­پزی کنند، به طور عملی مهارت­ها و نکات خانه­داری و نظافت منزل را به آن­ها بیاموزند، دانش هنری­شان را در قلاب بافی، گلدوزی، خیاطی، کوبلن دوزی، آرایشگری، هنرهای نوین و … به دخترانشان منتقل کنند و …

برنامه­نویسی

داشتن یک برنامه مختصر و منعطف که شما و فرزندانتان آن را با مشورت و موافقت هم تهیه کرده­اید، می­تواند روز شما را از آشفتگی، بلاتکلیفی و سردرگمی نجات دهد. این برنامه می­تواند روزانه باشد و هرشب برای فردا تنظیم شود و یا هفتگی باشد؛ می­تواند در آن ساعت مشخصی برای فعالیت­ها اختصاص داده شود و یا تنها به صورت یک چک لیست باشد. آنچه مهم است، وجود یک برنامه است. ابتدا در برنامه­تان کلاس­هایی را که فرزندتان بیرون از خانه شرکت می­کند و زمان­هایی را که احتمالا برای تلویزیون و بازی کامپیوتری درنظر گرفته­اید، ذکر کنید. سپس سایر فعالیت­هایی را که برای دوران فراغت درنظر گرفته­اید، به­ اعتدال در روزهای هفته پخش کنید. برای مثال کلاس خانگی آموزش احکام توسط پدر و مادر، خاطره­نویسی، کاردستی خلاقانه و یا هر یک از برنامه­هایی که در اینجا پیشنهاد داده شد. در این برنامه می­توانید فعالیت­هایی همچون اقامه نماز در مسجد یا سرزدن به مادربزرگ و امثال این موارد را نیز بگنجانید. از یاد نبرید که مهم وجود یک برنامه است، عمل نشدن به بخشی از آن در یک روز معمولی و یا نادیده گرفته شدن کامل آن در زمان میزبانی یک مهمانی، هیچ ایرادی ندارد. تمرین نظم ذهنی و مدیریت کارها و وظایف مختلف، یکی از نتایج استفاده از برنامه است.

 

مطلب پیشنهادی

گوشی در دست بچه ها  / هر قلندر چهل مویابل

  «مامان! ببین همممه بچه­ها دارن با گوشی ماماناشون بازی می­کنن. الان فقط منم که …