خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / نگرش و مهارت مادری / پرونده تربيتي / رام کردن اسباب­ بازی­های سرکش!

رام کردن اسباب­ بازی­های سرکش!

 

«یک روز این اسباب­بازی­ها همه خانه ما را تسخیر می­کنند! این قدر جا برای زندگی کردن و هوا برای نفس کشیدن کم می­شود که ما ذره ذره جانمان را از دست می­دهیم! یا شاید مثل این فیلم­های هالیوودی، یک روز لشکر اسباب­بازی­ها با هم متحد شوند و ما را زیر خروارها آوارشان مدفون کنند! چه سرنوشت تلخی! ما داریم می­میریم! آیا نجات­دهنده­ای هست؟!» این جملات، شاید بخش­هایی از دستنوشته­های یک مادر در دفتر خاطرات روزانه­اش باشد؛ یک مادر معمولی با بچه­هایی معمولی! اما قطعا این ماجرا سرنوشت محتوم همه خانه­های بچه­دار نیست! راهکارهای مدیریت اسباب­بازی­­ها در خانه، می­تواند به پیشگیری یا درمان این وضعیت کمک کند.

کم، زیباست!

یک اصل اساسی در مدیریت اسباب­بازی­ها این است که تعداد آنها باید کم باشد. زیاد بودن اسباب­بازی­های موجود در خانه، آسیب­های متعددی در پی دارد: بی ارزش شدن و از چشم افتادن آنها، کاهش قدرت تمرکز کودک، تشدید رفاه­زدگی، صدمه خوردن خلاقیت، هدر رفت سرمایه اقتصادی کشور، تضییع وقت، انرژی و بودجه­ای که خانواده و اطرافیان برای خرید و هدیه دادن آنها صرف کرده­اند، و …. . پس تلاش کنید تا جای ممکن از خرید وسایل بازی متعدد و متنوع پرهیز کنید و دیگران را نیز قانع کنید که برای ابزار محبت و علاقه­شان به فرزند شما، راه­های خلاقانه دیگری را در پیش بگیرند. بچه­ها در اسباب­بازی­های زیاد غرق می­شوند اما با اسباب­بازی به میزان نیاز، شکوفا می­گردند.

جیره­ بندی

بسته به میزان اسباب­بازی­های موجود، کل آنها را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید. در هر بخش، از هر نوع اسباب­بازی حداقل یک نمونه قرار دهید. به عبارت دیگر، هر قسمت، باید مجموعه­ای جامع باشد. یک مجموعه را در دسترس کودکتان قرار دهید و بخش­های دیگر را در جایی دور از دسترس نگهداری کنید، مثلا زیرزمین، انباری، بالای کمددیواری و … . به صورت دوره­­ای، مثلا ماهی یک بار، مجموعه دردسترس را با مجموعه­ای که مدتی است در انبار بوده جابجا کنید و تنوع ایجاد کنید. می­توانید روی هر گروه از اسباب­بازی­ها، یک نام یا شماره بگذارید و لیستی از محتوای موجود در آن داشته باشید تا هر بار در موعد مقرر، خود فرزندتان انتخاب کند که کدام گروه دردسترسش قرار بگیرد.

آیین دسته­بندی

معمولا کودکان در هر زمان، هوس یک نوع بازی به سرشان می­افتد و از انواع بازی­های دیگر خسته می­شوند. اگر اسباب­بازی­ها بر اساس نوع دسته­بندی شده باشند، هربار کودک سراغ همان مجموعه می­رود و از آشفتگی کلی اسباب­بازی­ها پیشگیری می­گردد. برای مثال لگوها، بازی­های فکری، توپ­ها، حیوانات پلاستیکی، عروسک­ها، ماشین­ها و … هرکدام در دسته جداگانه و مشخصی قرار می­گیرند. یک دسته نیز قطعات مفید اسباب­بازی­های خراب، شکسته و نیمه گمشده هستند که می­توانند در بازی­های خلاقانه یا برای ساخت کاردستی و اسباب­بازی دست­ساز مورد استفاده قرار بگیرند، مثلا چرخ­های یک ماشین شکسته یا چشم­های یک عروسک خراب شده. برای جا دادن هر دسته از وسایل، می­توانید از جعبه­ها یا سبدهای پلاستیکی و ارزان استفاده کنید یا جعبه­های میوه و کارتون­های بلااستفاده را مورد بهره­برداری قرار دهید. تزئین جعبه­ها به صورتی که نشان­دهنده محتوای داخل آن باشد، انگیزه کودک را برای رعایت این نحوه دسته­بندی، افزایش می­دهد. مثلا شما می­توانید از او بخواهید برای نشان دادن محتوای هر جعبه، یک نقاشی بکشد یا کاردستی بسازد و آن را روی جعبه مورد نظر بچسبانید.

یک ابزار مفید دیگر برای مرتب­سازی وسایل کودکان، «زیرانداز اسباب­بازی» است. یک زیرانداز گرد پارچه­ای که از لبه­هایش کش رد شده و قابلیت جمع شدن و جابجایی دارد. برای اسباب­بازی­هایی که قطعات زیادی دارند، همچون لگو یا توپ­های کوچک، می­توان از این وسیله استفاده کرد. یک کاربرد دیگر آن برای اسباب­بازی­های کوچک و مختلفی است که کودکان نوپا به آنها علاقه­مندند و نمی­توان آن­ها را در دسته­بندی­های خاصی گنجاند. اجازه دهید کودکتان هر چقدر می­خواهد با این وسایل بازی کند و آنها را در خانه پخش کند. پس از پایان بازی، همه وسایل را به سرعت در این زیرانداز بریزید و کش آن را بکشید. خانه مرتب است!

هنگامه خرید

در زمان خرید اسباب­بازی، خیلی جدی به میزان نیاز فرزندتان به آن و فضایی که از خانه شما اشغال می­کند، فکر کنید. ببینید می­توانید همان میزان شادی و سرگرمی را با فعالیتی دیگر که نیازمند خرید ابزار خاصی نیست، برای او به ارمغان آورید یا نه. یک قانون که می­تواند در این مواقع به کمک شما بیاید، از این قرار است: هر اسباب­بازی جدید، باید جایگزین یک اسباب­بازی قدیمی شود. از خود یا فرزندتان بپرسید آیا این کالا آنقدر مفید و ضروری هست که ارزش از دست دادن یکی از اسباب­بازی­های موجود را داشته باشد؟ بعضی از اسباب­بازی­ها را به راحتی می­توان با وسایل منزل یا دورریختنی­ها شبیه­سازی کرد، به این ترتیب هم فرایند ساخت برای کودک شما جذاب خواهد بود، هم نتیجه ساخت. پس گزینه خرید در این موارد، مردود است. یادتان باشد که وسایل گرانقیمت، لوکس و کم­کاربرد بزرگ، بیشتر از آنکه ابزار بازی کودکتان باشند، به تزئینات جاگیری برای اتاق او تبدیل می­شوند. بهترین گزینه برای خرید، اسباب­بازی­های ساده و منعطف هستند. با وسایل ساده همچون قطعات یک شکل چوبی، انواع بازی­ها را می­توان کرد. ابزار منعطفی همچون خمیر بازی، هم به تنهایی می­تواند سرگرمی بیافریند، هم گزینه خوبی برای ترکیب با سایر وسایل و ایجاد ابزارهای جدید است. برای مثال، در بازی با لگو، خمیر می­تواند برای ساختن اجزاء انعطاف­پذیر به کار رود. یا چند کش ساده، می­توانند چنین نقشی را ایفا کنند. کوچک، ارزان و پرکاربرد.

مبادله کالا به کالا

بسیاری از اوقات، اسباب­بازی­ها سالم هستند، اما دیگر دل بچه­ها را زده­اند و بچه­ها با آنها بازی نمی­کنند. یا آنها بزرگتر شده­اند و دیگر آن وسیله مناسب سن­شان نیست. به علاوه برخی از هدایایی که کودکان می­گیرند، تکراری هستند و مشابه همان را در خانه دارند. در این مواقع شما می­توانید به قرض دادن این اسباب­بازی­ها فکر کنید. آنها را به دوستان فرزندتان یا بچه­های فامیل امانت بدهید و تاکید کنید که اشکالی ندارد وسایل خراب شوند، اما اگر سالم ماندند، آنها را به شما پس بدهند. در عوض فرزند شما هم می­تواند از بین اسباب­بازی­هایی که آن کودکان پیشنهاد می­دهند، مواردی را به امانت بگیرد. یک راهکار دیگر، مشارکت در بازارچه­های فروش یا مبادله اسباب­بازی است. شما می­توانید اسباب­بازی­های نو یا دست دوم اما سالم فرزندتان را به این بازارچه­ها ببرید و در عوض اسباب­بازی جدید بگیرید. اگر از وجود چنین بازارچه­هایی بی­خبر هستید، می­توانید خودتان وارد عمل شوید و چنین بازارچه­ای را به صورت مجازی یا واقعی ایجاد کنید و امکان بهره­برداری بیشتر از این محصولات را فراهم نمایید.

بازی برای همه، شادی برای همه

بخشیدن اسباب­بازی­های نو یا دسته دوم کاملا سالم به کودکان خانواده­های نیازمند، گذشته از کمک به شما برای مدیریت اسباب­بازی­ها، بخشش و نوع­دوستی را به فرزندتان می­آموزد. شما می­توانید این کار را به صورت دوره ای و منظم انجام دهید تا با پیش­روی خزنده اسباب­بازی­ها در خانه، مقابله کنید. یادتان باشد که برای این کار، رضایت کامل فرزندتان شرط لازم است، او نباید با بی­میلی این کار را انجام دهد و در درونش از اینکه آن اسباب­بازی را از دست می­دهد، رنجیده­خاطر باشد. علاوه بر خانواده­های نیازمند، اهدای اسباب­بازی به برخی مکان­ها، همچون مساجد، هیئت­ها، بیمارستان­های کودکان، مهدکودک­ها، بهزیستی و … فعالیتی سودمند و دارای اجر معنوی محسوب می­شود. اسباب­بازی­های اهدایی به این مجموعه­ها، باید دارای ویژگی­های خاصی باشند: قطعات ریز و خیلی کوچک نداشته باشند، قابلیت بازی جمعی داشته باشند، لوکس و گران­قیمت نباشند، نیاز به دقت زیاد در محافظت نداشته باشند و … .

مطلب پیشنهادی

بازی آرایش، آرایش­بازی

  کودکان مقلدان خوبی هستند. آنها گاهی چنان مو به مو رفتارهای دیگران را تقلید …